Czytelnia / Tłumaczenia ustne

Pojawia się jednak problem z uruchomieniem pliku i zarejestrowaniem nagrania na komputerze. Każde komputerowe łącze dźwiękowe działa inaczej. Trzeba zapoznać się ze swoim i dowiedzieć się, jakie są ustawienia do nagrywania tego, co odtwarza komputer za pomocą (do wyboru): a) domyślnego programu dla danego komputera/karty dźwiękowej; b) Windows Sound Recorder; c) Acoustica (mój wybór); d) jakiegokolwiek dostępnego programu do takich celów.

Najważniejszą rzeczą na tym etapie jest fakt, że nawet jeśli jakiś dźwięk wydobywa się z głośników (lub słuchawek) komputera, nie znaczy to, że będzie on zarejestrowany po kliknięciu opcji „REC” w jakimkolwiek programie. Proszę uważnie przeczytać kolejny akapit.

Choć sytuacja z niektórymi kartami dźwiękowymi może przedstawiać się inaczej, zwłaszcza jeśli mają dołączone i zainstalowane oprogramowanie do synchronizacji dźwięku, Regulacja głośności w Windows może sprawiać problemy. Po jej otwarciu, w menu Opcje/Właściwości widać dwie możliwości: opcja Odtwarzania i Nagrywania dźwięku. Suwaki przy regulacji dźwięków pozwolą na wyciszenie niektórych z nich tak, aby nie wydobywały się z głośników (choć i tak zostaną zarejestrowane). Na przykład, przy korzystaniu z programu Skype, najczęściej wyciszamy mikrofon: w ten sposób nie słyszymy siebie, nie ma pogłosu w głośnikach z mikrofonu, a druga osoba usłyszy nasz głos, jeśli ustawimy mikrofon jako urządzenie rejestrujące dźwięk. W takim przypadku najważniejsza jest opcja Nagrywania. Jeśli oprogramowanie do synchronizacji dźwięku nie zostało zainstalowane, można wybrać tylko JEDNO źródło nagrywania. Przy jakichkolwiek wątpliwościach, należy sprawdzić miernik VU w swoim mikserze, ZANIM stracimy cenny czas na zarejestrowanie czystego nagrania.

3. Nagranie

Jeśli chodzi o samo nagranie, nie należy zakładać, że będzie ono profesjonalne. Nawet jeśli klient tak twierdzi, może się okazać, że komuś zwyczajnie zapłacono za jego wykonanie i/lub, że sprzęt, który był do tego celu użyty, robił wrażenie.

Może się zdarzyć, że głośność przy nagrywaniu była ustawiona na zbyt niskim lub wysokim poziomie. Jeśli jest za cicho, można ją oczywiście zwiększyć, ale wtedy również dźwięki w tle (i wszystkie pozostałe) będą głośniejsze. Jeśli jest ustawiona za głośno, powstają zniekształcenia, a niektóre dźwięki mogą brzmieć jak bełkot.

Nawet gdy jest to film zrobiony profesjonalnie, pozostaje ryzyko, że muzyka i efekty specjalne zagłuszą słowa lub frazy, które trzeba wysłyszeć.

Problemy może również stwarzać mówiąca w nagraniu osoba. Dziwny akcent wystarczy, by zaistniała konieczność kilkakrotnego przesłuchiwania każdego zdania. Czasami do tego stopnia, że aby tekst miał sens, tłumacz będzie musiał wykazać się kreatywnością.

Ważną kwestią jest także prędkość mówienia. Nawet jeśli mówca jest dobry i mówi wyraźnie, ale robi to zbyt szybko, będzie to znacznie utrudniało pracę. „Jeślidźwiękibrzmiąjakjedenbełkot”, oznacza to, że jego aparat mowy działa szybciej niż nasz narząd słuchu, co może wymagać krótkich przewinięć przy każdym zatrzymaniu nagrania.

Spośród wskazanych problemów można rozwiązać prawie wszystkie, choć każdy z osobna. Łatwiej jest w przypadku nagrania cyfrowego, bo nie wymaga specjalnego sprzętu audio. Ja do tego celu używam od kilku lat programu o nazwie Acoustica, który można znaleźć na stronie http://www.acondigital.com/us_Acoustica1.html. WavePad, ze strony http://www.nch.com.au/wavepad, jest według mnie podobny, więc jest to kwestia upodobań. Oba oferują bezpłatne demo o ograniczonym czasie działania, można tam sprawdzić swoje nagranie. Być może są jeszcze inne dobre sposoby, trzeba tylko poszukać.