Czytelnia / Kształcenie i zawód tłumacza

Znaczenie skutecznej komunikacji w pracy tłumacza

Judy A. Abrahams

tłum. Katarzyna Jakubiak

 

„Zbierz właściwych ludzi, określ reguły, rozmawiaj ze swoimi pracownikami, motywuj ich i nagradzaj”. Tak twierdzi Lee Iacocca, amerykański przedsiębiorca, znany głównie ze swojego wkładu w odrodzenie się marki Chrysler w latach 80., w czasach, kiedy był prezesem tej firmy.

Należy podkreślić znaczenie komunikacji w codziennym życiu. Większość osób zgodzi się, że jest ona podstawą wszystkich stosunków międzyludzkich. Co mogłoby być jednak ważniejsze? Odpowiedź brzmi: skuteczna komunikacja.

Zajmijmy się przez chwilę trzema głównymi zasadami wymienionymi przez Iacocca, które możemy łatwo wprowadzić w życie w pracy tłumacza. Pierwsza z nich to „zbierz właściwych ludzi”, która oznacza, że powinniśmy upewnić się, czy tylko odpowiednie osoby zostały wybrane do wykonania zadania. Następne zasady to „określ reguły” i „rozmawiaj z pracownikami”. Te rady dotyczą także zarówno kontaktów z pracownikami, jak i z klientami.

Bez wątpienia skuteczna komunikacja jest niezwykle ważna w kontaktach z klientami i pracownikami. Przeanalizujmy więc, jak powinna wyglądać w relacjach z klientami.

Już od samego początku należy zbadać i ocenić potrzeby klienta. By dowiedzieć się, jakich usług potrzebuje, należy zadać mu odpowiednie pytania. Poniżej prezentujemy niektóre z możliwości:

· Jakie są cele klienta?

  • Czy są jakieś dodatkowe wymagania techniczne lub związane z wiedzą specjalistyczną?
  • Czy wymagana jest lokalizacja przekładu, czy też można użyć ogólnej, powszechnie używanej odmiany języka?
  • Jaki jest termin wykonania zlecenia?
  • Czy są specjalne wymagania dotyczące formatowania i strony graficznej przekładu?
  • Czy klient życzy sobie weryfikacji tłumaczenia?

Oczywiście odpowiedzi na te oraz inne istotne pytania pomogą w stworzeniu atmosfery zrozumienia pomiędzy dostawcą usług tłumaczeniowych, czyli biurem tłumaczeń, a klientem, a także przyczynią się do zwiększenia efektywności pracy, która jest głównym czynnikiem decydującym o końcowym sukcesie projektu.

Skuteczna komunikacja odgrywa znaczącą rolę, szczególnie w przypadku zleceń od ważnych klientów, zarówno dużych projektów, które muszą zostać przetłumaczone na wiele języków, jak i mniejszych, dotyczących jednego języka docelowego. Należy pamiętać, że czasami biura tłumaczeń mogą otrzymać sprzeczne informacje od różnych osób zaangażowanych w projekt.