Czytelnia / Kształcenie i zawód tłumacza

W przypadku 3. tekstu, będącego statycznym opisem, notatka skupia się raczej na pojęciach niż na wyrażanych w sekwencji czasownikach lub podejmowanych krokach. Oznacza to, że informacja jest raczej zestawiona w tabeli niż w postaci diagramu sekwencji działań. Jeśli większość informacji została zamieszczona, tabela powinna zawierać dwie kolumny.

Świnka morska

Nazwa właściwa

Cavia porcellus

Przeznaczenie

Zwierzę domowe

Właściwy gatunek

Odporne świnki gładkowłose

Klatki *

Hodowlane

Odżywianie

Mało, często

Podstawowe pokarmy

Zielenina, marchew

Rzepa

Skórka z jabłka

Chleb

Specjalne mieszanki

Pożywienie w lecie

Trawa

Pożywienie w zimie

Otręby

Woda

Dużo

Świeża

Długość życia

8 lat

Symbol * został zamieszczony, aby zasygnalizować użycie słowa powinien w trakcie opisu, co zostanie przedstawione w dalszej części, dotyczącej zastosowania tej metody w szkole.

Informacje zawarte w każdej komórce powyższej tabeli umożliwiają rekonstrukcję opisu. Świnki morskie są nazywane z łaciny Cavia porcellus. Są zwierzętami domowymi. Odpowiednim gatunkiem(do hodowli) są odporne świnki gładkowłose. Zwierzęta te powinny mieszkać w klatkach hodowlanych. W klatkach powinno się znajdować sianko. Świnki morskie jedzą mało i często…itd. Kolejne kolumny mogłyby zostać dodane w celach ćwiczeniowych. I tak np. dalsze kolumny mogłyby być zatytułowane: króliki a inne: myszoskoczki. Uczniowie musieliby poszukać informacji na temat tych zwierząt, aby uzupełnić tabelę.