W przypadku 3. tekstu, będącego statycznym opisem, notatka skupia się raczej na pojęciach niż na wyrażanych w sekwencji czasownikach lub podejmowanych krokach. Oznacza to, że informacja jest raczej zestawiona w tabeli niż w postaci diagramu sekwencji działań. Jeśli większość informacji została zamieszczona, tabela powinna zawierać dwie kolumny.
Świnka morska | |
Nazwa właściwa | Cavia porcellus |
Przeznaczenie | Zwierzę domowe |
Właściwy gatunek | Odporne świnki gładkowłose |
Klatki * | Hodowlane |
Odżywianie | Mało, często |
Podstawowe pokarmy | Zielenina, marchew Rzepa Skórka z jabłka Chleb Specjalne mieszanki |
Pożywienie w lecie | Trawa |
Pożywienie w zimie | Otręby |
Woda | Dużo Świeża |
Długość życia | 8 lat |
Symbol * został zamieszczony, aby zasygnalizować użycie słowa powinien w trakcie opisu, co zostanie przedstawione w dalszej części, dotyczącej zastosowania tej metody w szkole.
Informacje zawarte w każdej komórce powyższej tabeli umożliwiają rekonstrukcję opisu. Świnki morskie są nazywane z łaciny Cavia porcellus. Są zwierzętami domowymi. Odpowiednim gatunkiem(do hodowli) są odporne świnki gładkowłose. Zwierzęta te powinny mieszkać w klatkach hodowlanych. W klatkach powinno się znajdować sianko. Świnki morskie jedzą mało i często…itd. Kolejne kolumny mogłyby zostać dodane w celach ćwiczeniowych. I tak np. dalsze kolumny mogłyby być zatytułowane: króliki a inne: myszoskoczki. Uczniowie musieliby poszukać informacji na temat tych zwierząt, aby uzupełnić tabelę.