Czytelnia / Kształcenie i zawód tłumacza

Z pedagogicznego punktu widzenia treść powinna zaspokajać mentalne zapotrzebowanie na interakcję poprzez użycie odpowiednich struktur językowych. W aspekcie przekazywania informacji nadrzędnym celem w procesie uczenia się języka jest osiągnięcie bezpośredniej „zmiany” informacji z wyjściowej na docelową, bez użycia jakichkolwiek form pośrednich. Natomiast w procesie tłumaczenia celem jest osiągnięcie podobnej zmiany. W przypadku translacji to informacja otrzymana w jednym języku jest „kodowana” na inny język. W tym celu uczniowie muszą zgromadzić odpowiedni zasób informacji językowych a także wiedzy ogólnej. Można to osiągnąć poprzez słuchanie i czytanie tekstów pochodzących z różnych źródeł oraz przez ciągłe ćwiczenie przez uczniów przetwarzania informacji w ramach inicjowania komunikacji na podstawie informacji, którą otrzymali w języku docelowym (McEldowney, 1990:13).

Proces przetwarzania informacji polega głównie na wydobyciu formy językowej oraz pojęć.

Notatki przejściowe

Notatki przejściowe przedstawiają wydobycie cech językowych tekstu a także sposób jego organizacji (tamże, 1990:24). Naprowadzają one ucznia zarówno poznawczo, jak i językowo. Początkowo ćwiczenia naprowadzające pomagają uczniowi wykonywać notatki na podstawie tekstu źródłowego. Wraz z postępem w nauce zmniejsza się kontrola ucznia, aż do momentu, w którym sam tworzy swoje notatki. Stają się one bazą dla tekstu docelowego mówionego i pisanego.

Przyjrzyjmy się, jak mogłyby wyglądać takie notatki dla 1.tekstu na poziomie średnio zaawansowanym.

 

mieszaj

twoje składniki

w misce

 


 


 


potnij

masło

 


nożem

 


 


wymieszaj

mąkę i cukier

z masłem

[palcami]

 


 


posyp

trochę mąki

na stolnicę

 


 


 


wysyp

zawartość

 


 


 


 


rozwałkuj

ciasto

 


 


 


 


wykonaj

kilka ciastek

 


przy pomocy foremek

 


 


połóż

je

na blasze

 


 


 


nastaw

piekarnik

 


 


na 4. stopień

 


piecz

ciastka

 


 


 


przez 20 minut

wyjmij

je

z piekarnika

pomagając sobie ściereczką

 


 


połóż

blachę

na desce