Czytelnia / Kształcenie i zawód tłumacza

Co mogą zrobić agencje tłumaczeniowe, aby niezależni tłumacze je pokochali?

Anna Porta

tłum. Anna Pawłowska

Źródło:

 

Co może zrobić agencja, by mieć pewność, że bazuje na zespole dobrych, profesjonalnych i niezależnych tłumaczy?

Smutna, ale prawdziwa rzeczywistość jest taka, że każdy odnoszący sukces tłumacz, który pnie się po kolejnych szczeblach kariery, bardziej będzie starał się dotrzeć bezpośrednio do klienta niż pracować dla agencji tłumaczeniowych.

Jednak wcale nie musi tak być.

Praca w agencji jest idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy chcieliby spędzać czas tylko na tłumaczeniu, a nie mieć do czynienia z innymi aspektami pracy, takimi jak na przykład public relations czy też zarządzanie projektami.

W takim razie, co może zrobić agencja, by mieć pewność, że bazuje na zespole dobrych, profesjonalnych i niezależnych tłumaczy?

Tak jak w przypadku innych sfer naszego życia, liczy się pierwsze wrażenie.

Gdy potencjalnie przyszły niezależny tłumacz po raz pierwszy pojawia się w agencji, należałoby odesłać mu informację zwrotną, nawet jeśli jest ona negatywna.

Gdy agencja, w celu przetestowania nowego tłumacza, kontaktuje się z nim, uprzedzając o możliwości przydzielenia mu nowego zadania, to powinna poinformować go o swojej ostatecznej decyzji, nawet jeśli powierza ona to zadanie komuś innemu czy też całkiem rezygnuje ze zlecenia!

Najistotniejszym elementem jest komunikacja, szczególnie doceniana przez początkujących tłumaczy, którzy są bardziej przeczuleni na punkcie dopiero co rozpoczynanej pracy.

Wiadomo, że o wiele łatwiej jest znaleźć wspólny język, gdy mamy pilną sprawę do załatwienia, jednakże nie można zapominać o znaczeniu grzecznościowego podtrzymywania relacji, które nie powinny wynikać tylko z nagłej potrzeby.

Jeśli tłumacze pisemnie informują, że wyjeżdżają na wakacje (bądź właśnie z nich wrócili), należy dać im znać, że wiadomość do agencji dotarła.

Należy przyznać, że wyżej ukazane metody są czasochłonne, i że czas to bardzo cenna rzecz, ale właśnie takie małe gesty mogą sprawić, że agencja będzie wyróżniać się spośród innych, a przy tym zyska więcej przywilejów z tego tytułu, że wcześniej nieznany tłumacz, który zyskał uznanie w środowisku, dalej utrzymuje z agencją regularne relacje biznesowe.

Ostatecznie, nie można zapominać, że umiejętność poszukiwania młodych talentów to istotna zasada biznesu; dlatego też łowcy wynajęci, na przykład przez kluby piłkarskie, zarabiają wielkie pieniądze!