Czytelnia

Co jest wyjątkowego w Europie Wschodniej?

Wiele z przedstawionych argumentów można równie dobrze zastosować do Chin i Argentyny, jak do któregokolwiek z krajów Europy Wschodniej. Jakie są więc główne korzyści płynące z przeniesienia produkcji do Europy Wschodniej, poza ceną? Oto trzy najważniejsze czynniki:

  1. Ludzie. Europa Wschodnia to wylęgarnia młodych talentów. Kraje te mogą pochwalić się wysoko wykwalifikowaną, dobrze wykształconą siłą roboczą. Pracownicy są ambitni i biegli w językach obcych. Jesteśmy w Europie i jesteśmy przyzwyczajeni do obcowania z tą kulturą. O wiele łatwiej prowadzić działalność i tworzyć kreatywne środowiska pracy, gdy nie trzeba jednocześnie pokonywać ogromnych różnic kulturowych.
  2. Miejsce. Pojawienie się tanich linii lotniczych (podróż w obie strony do większości dużych europejskich miast kosztuje 100 dolarów amerykańskich) przybliżyło Europę Wschodnią do wielu bardzo atrakcyjnych rynków. Europa jest o wiele mniej rozległa niż Stany Zjednoczone, co czyni proces pozyskiwania klientów o wiele bardziej wydajnym. Działamy w tej samej strefie czasowej co większość Europy i możemy dostać się do innych krajów następnego dnia (jeśli nie tego samego). Przy zapewnieniu dobrej organizacji, firma może bez problemu połączyć tanią produkcję z zespołem ds. sprzedaży w Europie Zachodniej. To niesamowite, prawda?
  3. Technologia. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak zaawansowane technologicznie są kraje Europy Wschodniej. Wiele wschodnioeuropejskich firm jest o wiele bardziej zaawansowanych technologicznie niż zachodnie przedsiębiorstwa z tej samej branży. Kraje wschodnioeuropejskie wykonały wielki skok, jeśli chodzi o technologię - od zera do najnowocześniej infrastruktury informatycznej. Duża część tego zjawiska opiera się na psychologii. Ogromne zmiany, które zaszły w tych krajach, mogły mieć negatywne skutki z socjologicznego punktu widzenia, ale fakt, że ludzie generalnie chętnie akceptują zmiany, jest kluczowy przy wprowadzaniu nowych technologii.
Wyzwania

Być może mój opis stworzył wrażenie, że prowadzenie działalności w Europie Wschodniej to raj na ziemi, z samymi korzyściami i bez wad; jeśli tak, oto kilka gorzkich pigułek do przełknięcia:

  • Brak lokalnych klientów. To jedna z głównych wad bazowania działalności w Europie Wschodniej. Lokalny rynek usług tłumaczeniowych i lokalizacyjnych jest po prostu beznadziejny. Nie ma klientów skłonnych zapłacić za usługi tłumaczeniowe wysokiej jakości. Tłumaczenie jest postrzegane jako praca sekretarki, którą każdy może wykonać, a kluczowe jest znalezienie osoby, która zrobi to najtaniej. Byłem na wielu spotkaniach z managerami wschodnioeuropejskich firm ze światowej setki i miałem wrażenie, że jestem tak ważny dla ich firmy, jak śmieciarz (ups, poprawność polityczna wymaga raczej "specjalisty ds. utylizacji odpadów"). To oznacza, że trzeba sprzedawać usługi za granicę, aby się utrzymać.
  • Rotacja kadr jest nieunikniona. Trzeba się z tym pogodzić. Prawda jest taka, że drenaż mózgów i wyjazd wykwalifikowanych specjalistów na Zachód to zjawisko, które trwa i nadal będzie trwało. Straciliśmy dobrych ludzi, ale na szczęście dzięki rynkowi pracy mieliśmy względnie mało problemów z zatrudnieniem pracowników.